tirsdag 24. juli 2012

- Det betydde mye at hun kjente meg igjen

I FJOR: 22. juli i fjor talte Gro Harlem Brundtland på AUFs sommerleir på Utøya. Bano Abobakar Rashid mistet livet i massakeren senere den dagen. Etter år etter møter lillesøster Lara Rashid Brundtland på nytt.(Dagbladet): Få timer før massakren på Utøya, fikk Bano Abobakar Rashid (18) møtte sitt idol Gro Harlem Brundtland på Utøya. Hun lånte bort sine gummistøvlene egne gummistøvler til den tidligere statsministeren.

I dag møtte lillesøsteren Lara Abobakar Rashid Brundtland igjen. Hun hadde på seg støvler av samme type som søsteren hadde på øya i fjor.

De to gråt og klemte hverandre hardt og lenge.


- Gjorde inntrykk


- Det var veldig godt å se deg igjen, sier Brundtland til Lara Rashid.

Rashid forteller til Dagbladet at møtet gjorde inntrykk.

- Det var fantastisk. Det betydde mye at hun kjente meg igjen, sier Rashid.

Hun hadde som mange andre motstridene følelser under sitt gjenmøte med Utøya.
- Det var trist, men samtidig har jeg gode minner herfra og det var godt å være her med AUFere, sier Rashid.


- Jeg fikk kleenex


Bruntland ble også rørt under selve minnemarkeringen til AUF.

- Minnene om de gode opplevelsene lever videre, selv om jeg blir tykk i halsen nå jeg sier det. Det er vondt og godt samtidigsier Brundtland til Dagbladet.

- For de som var her i fjor vil øya alltid være preget av 22. juli.

Brundtland forteller at hun blir lettrørt, at hun kjente tårene presse seg på mot slutten av AUF-leder Eskil Pedersens tale.
- Da stakk noen bort en kleenex-boks til meg, så jeg fikk hjelp, sier Brundtland  til Dagbladet.

Hun forteller det som gjorde mest inntrykk under markeringen i dag var to unge jenter som hadde meldt seg inn i AUF 16. august.
- Den nye generasjonen med AUFere er de som gjør størst inntrykk på meg. Disse ungdommene som har blitt grepet av 22. juli og vil fortsette kampen, sier Brundtland til Dagbladet.


Hentet fra: dagbladet.no
Rune Langerud